Critical incidents in Obstetrics and Childcare students of a chilean public University: Exploring their identity
DOI:
https://doi.org/10.22370/revmat.1.2022.3186Keywords:
Critical incidents, Coping, Reflection, Midwifery, Higher educationAbstract
Introduction: Critical incidents are unexpected temporal-spatial events that occur in the university classrooms and clinical training centers that unbalance the student´s identity by exceeding their emotional threshold. To deal with them, it is required that the affected evaluate their own resources and consequences, in order to reduce the negative effects of the environment.
Objectives: To identify the most recurrent critical incidents and the coping strategies experienced by Obstetrics and Child Care students at a Chilean public university in various educational contexts.
Material y Method: A qualitative interpretive study under the principles of grounded theory. 11 students of the career were interviewed via telematics. The inductive coding strategy and the constant comparison method were applied until the theoretical saturation of the emerging categories processed in Atlas.ti was evidenced.
Results: 15 critical incidents were recognized, 11 in the classroom and four in clinical training centers, predominating events related to evaluation and personal conflicts with teachers. The coping strategies of negation and evasion were frequent in the participants; reflexive strategies were not investigated.
Conclusions: Critical incidents occurred mostly in the classroom in theoretical-practical subjects. Self-protection measures were used for coping, not generating new configurations in the identity of the students. This study supports the need to create spaces for reflective dialogue based on the analysis of critical incidents that provide effective tools to deal with these unexpected events.
Downloads
References
Contreras C, Robles AM. Análisis de incidentes críticos. Una propuesta reflexiva para las prácticas en la formación inicial docente. Paideia [Internet]. 2019 [Consultado 28 Ene 2022]; (63):41-67. Disponible en: http://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/1168
Monereo- Font C. The role of critical incidents in the dialogical construction of teacher identity. Analysis of a professional transition case. Learn Cult Soc Interact. 2019; 20:4-13. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.10.002
Flanagan JC. The critical incident technique. Psychol Bull. 1954;51(4):327-58. https://doi.org/10.1037/h0061470
Cooper JB, Newbower RS, Long CD, McPeek B. Preventable anesthesia mishaps: a study of human factors. Anesthesiol. 1978;49(6):399-406. DOI: 10.1097/00000542-197812000-00004
Nail-Kröyer Ó, Gajardo J, Valdivia J, Norambuena D. La experiencia en formación de competencias docentes en formación inicial para el mejoramiento de los climas de convivencia y prevención de la violencia escolar. En Torres, B, editor. Educación, escuela y profesorado: Aportes desde el Consejo de Decanos de Facultades de Educación del Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas (CONFAUCE). Concepción: Universidad de Concepción; 2019. p. 215-26.
Bilbao-Villegas G, Monereo-Font C. Identificación de incidentes críticos en maestros en ejercicio: propuestas para la formación permanente. REDIE [Internet]. 2011 [Consultado 28 Ene 2022]; 13(1):135-51. Disponible en: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/276
Monereo- Font C, Badía A, Bilbao G, Cerrato M, Weise C. Ser un docente estratégico: cuando cambiar la estrategia no basta. Cult y Educ. 2009;21(3):237-56. https://doi.org/10.1174/113564009789052343
Everly GS, Mitchell JT. Critical incident stress management: a new era and standard of care in crisis intervention. 2nd ed. Ellicott City, MD: Chevron; 1999.
Díaz-Barriga F, Pérez-Rendón M, Lara-Gutiérrez Y. Para enseñar ética profesional no basta con una asignatura: Los estudiantes de Psicología reportan incidentes críticos en aulas y escenarios reales. RIES [Internet]. 2016 [Consultado 02 Feb 2022]; 6(8):42-58. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722016000100042&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Monereo-Font C. Enseñando a enseñar en la Universidad. La formación del profesorado basada en incidentes críticos. Barcelona: Octaedro; 2014.
Aguayo-González M, Castelló-Badía M, Monereo-Font C. Incidentes críticos en los docentes de enfermería: descubriendo una nueva identidad. Rev Bras Enferm. 2015;68(2):219-27. https://doi.org/10.1590/0034-7167.2015680206i
Monereo-Font C, Monte M, Andreucci P. La gestión de incidentes críticos en la Universidad: en la universidad. Madrid: Narcea; 2015.
Canelo J, Liesa E. Els incidents crítics a les aules de Pràcticum universitari. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació [Internet]. 2020 [Consultado 28 Ene 2022]; (52):43-56. Disponible en: https://raco.cat/index.php/AmbitsAAF/article/view/368424
Altamirano-Droguett J, Nail-Kröyer Ó, Monereo-Font C. Incidentes críticos y su aporte a la identidad profesional de la matrona docente en Chile. Inv Ed Méd. 2020;9(35):38-48. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.19213
Jaramillo D, Yañez R. Impacto emocional de estudiantes de pedagogía ante eventos de maltrato en la práctica profesional. Liberabit. 2015; 21(2):245-52.
Martín M, Jiménez M, Fernández-Abascal E. Estudio sobre la escala de estilos y estrategias de afrontamiento (E3A). REME. 2000;3(4):1-4.
Lazarus RS, Folkman S. Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer Publishing Company; 1984.
Monereo-Font C. La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Rev de Investig Educ 2010;52(1):149-78.
Moreno-Pinado W, Velázquez M. Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. 2017;15(2):53-73. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
Nail-Kröyer O, Valdivia J, Rojas D, Monereo-Font C. Las emociones surgidas ante un incidente crítico en el ámbito del liderazgo eficaz: estudio comparativo entre directivos noveles y expertos. Calidad en la Educación. 2019;(51):281-314. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.645
Badía A. Emociones y sentimientos del profesorado en la enseñanza y la formación docente. En Monereo-Font C, coord. Enseñando a enseñar en la universidad. Barcelona: Octaedro; 2014.p. 62-90.
Meijer PC, De Graaf G, Meirink J. Key experiences in student teachers' development. Tech Teach: Theory Pract. 2011;17(1):115-29. https://doi.org/10.1080/13540602.2011.538502
Gutiérrez-García AG, Landeros-Velázquez MG. Autoeficacia académica y ansiedad, como incidente crítico, en mujeres y hombres universitarios. Rev costarric psicol. 2018;37(1):1-25. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v37i01.01
Saariaho E, Toom A, Soini T, Pietarinen J, Pyhältö K. Student teachers' and pupils' co-regulated learning behaviours in authentic classroom situations in teaching practicums. Teach Teach Educ. 2019;85:92-104. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.003
Ahonen E, Pyhältö K, Pietarinen J, Soini T. Student Teachers’ Key Learning Experiences-Mapping the Steps for Becoming a Professional Teacher. Int J High Educ. 2015;4(1):151-65. https://doi.org/10.5430/ijhe.v4n1p151
Girela F, Rivera E, Triqueros C. Gestión de Aula del alumnado universitario en una propuesta de Aprendizaje Servicio en Educación Física en Comunidades de Aprendizaje. Retos. 2021;(39): 224-30.
Fernández-González J, Marrero-Galván J. La estrategia del análisis teórico de la práctica de profesores de Secundaria en formación: los incidentes críticos. REurEDC [Internet]. 2013 [Consultado 02 Feb 2022]; 10:694-708.Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92028937014
Panadero E, Monereo-Font C. Using shared reports to explore the nature and resolution of Critical Incidents between higher education teachers and students. EJREP. 2014;12(1): 241-62. https://doi.org/10.14204/ejrep.32.13121
Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia; 2016.
Denzin NK, Lincoln YS. El arte y la práctica de la interpretación, la evaluación y la presentación: Manual de investigación cualitativa. Vol. 5. Barcelona: Gedisa; 2017.
Noreña A, Cibanal L. La Técnica del Incidente Crítico y sus implicaciones en el desarrollo de la investigación en enfermería. Index Enferm. 2008;17(1): 48-52.
Hernández R, Mendoza C. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw Hill; 2018.
Kassebaum DG, Cutler ER. On the culture of student abuse in medical school. Acad Med. 1998;73(11):1149-58. https://doi.org/10.1097/00001888-199811000-00011
Espinoza E. Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. RUS [Internet]. 2021 [Consultado 02 Feb 2022]; 13(4):389-97. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2178
Vaello J. Cómo dar clase a los que no quieren. Barcelona: Graó; 2011.
Moore C. El proceso de mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos. Argentina: Granica; 2010.
Álvarez P, Monereo-Font C. Aprender a gestionar los conflictos e incidentes sin miedo, base para la convivencia educativa. En Nail-Kröyer, Monereo-Font C, editores. Gestión y liderazgo en el ámbito de la convivencia escolar. Santiago: RIL editores; 2018. p. 71-97.
Sánchez G, Jara X. Habilidades profesionales asociadas a la docencia. Fijando posiciones de profesores en formación. Sophia Austral. 2018;(22):247-69. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-56052018000200247
Luna de la Luz V, Varela M, Fortoul T. Conflictos entre profesores y estudiantes al iniciar la formación médica: un estudio con incidentes críticos. Inv educ med. 2019;8(31):9-17. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.31.18107
Cabanillas-Tello MN, Rivadeneyra-Pérez R, Palacios-Alva CY, Hernández-Fernández B. Habilidades socioemocionales en las Instituciones Educativas. SciComm Report. 2021; 1(1): 1-17. https://doi.org/10.32457/scr.v1i1.609
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Matronería Actual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
__