Experience of innovation and curricular evaluation, School of Midwifery, University of Chile, period 2006-2019.
DOI:
https://doi.org/10.22370/revmat.1.2024.3817Keywords:
Curriculum, Competency-based education, evaluation, midwiferyAbstract
The school of midwifery of the Universidad de Chile changed the way of approaching the undergraduate training process, from a model focused on content to one based on competencies. The objective of this article is to describe the reflection after the transformation and curricular evaluation of the new curriculum based on competencies. This process was carried out in two periods, the first one extended from 2006 to 2014, and consisted of the implementation of the curricular innovation. It ended with the Objective Structured Clinical Examination (OSCE), applied to a cohort of students with innovated and non-innovated curriculum. The second period began in 2015 with the implementation of the curricular adjustment and ended with the first and second cycle evaluations carried out in 2017 and 2019 respectively, through which the strengths, weaknesses and learning of the process were analyzed, actions that allowed generating recommendations to achieve the competencies of the graduate profile. As a result of the process, we can conclude that the cycle evaluations allow systematizing the curricular processes, allowing the visualization of the necessary adjustments in the curriculum. These processes should be implemented permanently in all health sciences careers.
Downloads
References
Sepúlveda C. La innovación curricular en la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile. Rev Hosp Clin Univ Chile. 2013;25:5–12. Disponible en: https://www.redclinica.cl/Portals/0/Users/014/14/14/747.pdf
Departamento de Educación en Ciencias de la Salud (DECSA). Modelo Educativo de la Facultad de Medicina, Universidad de Chile. Documento de difusión interna. Facultad de Medicina, Universidad de Chile; 2012.
León A., Risco del Valle E., Alarcón C. Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Rev. educ. sup. 2014;XLIII(172):123–44. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602014000400007&script=sci_abstract
Grupo Operativo de Universidades Chilenas - Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) - Ministerio de Educación de Chile. Diseño curricular basado en competencias y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Ayarza H, González L., editors. 2008. Disponible en: https://cinda.cl/publicacion/diseno-curricular-basado-en-competencias-y-aseguramiento-de-la-calidad-en-la-educacion-superior/
Sacristán J. El currículum: una reflexión sobre la práctica. Séptima edición. Ediciones Morata S. L., editor. Madrid; 1998. Disponible en: https://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Gimeno_Sacristan_Unidad_3.pdf
Le Boterf G. Ingeniería de las competencias [Internet]. España: Gestión 2000; 2001. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=25483
Tardif J. Desarrollo de un Programa por Competencias: De la intención a la puesta en marcha. (Traducción de Pedagogie collégiale. Vol. 16. No. 3 Mars 2003 por Óscar Corvalán). 2003;
Hawes G. QBC Currículum Basado en Competencias [Internet]. Manuscrito no publicado. Talca: Universidad de Talca; 2005. Disponible en: https://gustavohawes.webs.com/Educacion%20Superior/2005%20QBC%20Curriculum%20Basado%20en%20Competencias.pdf
Armanet L., de Barbieri Z. Proceso de innovación curricular en la Facultad de Medicina de Universidad de Chile. Rev Hosp Clin Univ Chile. 2009;20:345–8. Disponible en: https://www.redclinica.cl/Portals/0/Users/014/14/14/Publicaciones/Revista/proceso_innovacion_curricular.pdf
Armanet L, Astorga L, Corvalán F, Fuentes F, Moraga A, Pizarro M, et al. 1er Seminario de Experiencias de Innovación Curricular. Universidad de Chile [Internet]. Santiago de Chile: Casa Central de la Universidad de Chile; 2016. 1–53 p.
Riveros X. Modelo de Evaluación para los currículos basados en competencias de la Facultad de Medicina, Universidad de Chile. Documento de difusión interna. Facultad de Medicina, Universidad de Chile. 2013.
Sepúlveda C. C, Bonilla G. H, Elgueta V. P, Binfa L, Díaz M, Carreño E, et al. Caminando hacia la Implementación del Currículum por competencias. Carrera de Obstetricia y Puericultura 2007 - 2009. Documento de difusión interna. Facultad de Medicina, Universidad de Chile; 2009.
Published
Versions
- 2024-09-03 (3)
- 2024-03-20 (2)
- 2024-03-05 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Matronería Actual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
__