PERCEPTION OF EDUCATION IN BLENDED LEARNING MODE IN STUDENTS OF THE OBSTETRICS DEGREE AT A PRIVATE UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/revmat.1.2025.4204

Keywords:

midwifery, Students health occupations, Education - distance, Educational technology

Abstract

Education in Chile and around the world was affected by the global COVID-19 pandemic. As COVID cases decreased, classes began to be conducted in a semi-presential or blended learning format.

 

This pilot study was validated by the scientific ethics committee of the University of San Sebastián and aimed to gather information about students' perceptions of blended learning and its potential benefits. It was a descriptive, quantitative, cross-sectional study in which a validated survey on students' perceptions of blended learning was administered to undergraduate students in the Obstetrics program at the University of San Sebastián, Concepción campus.

 

Upon obtaining the results, it was identified that in the academic realm, students mostly indicated that they were able to learn the content in their various subjects and that their performance was good, positively impacting their professional development.

 

According to their perception, the audiovisual materials provided by the teachers and used by them were optimal for their learning. Students agreed that there was collaboration from the teachers in their teaching-learning process, although they were dissatisfied with the individualized communication between teacher and student. Finally, the surveyed students perceived that the peer-to-peer relationship was deficient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edzon Riquelme-Yáñez, Universidad San Sebastián

Matrón- Magíster en Salud Sexual y Reproductiva. Magíster en Dirección y Gestión Estratégica en Salud. Docente asistente de la Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.

Javiera Valenzuela-Vega , Universidad San Sebastián

Matrona-Magíster en Educación Universitaria para Ciencias de la Salud. Educadora de Simulación Clínica, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.

Camila Castro-Gómez

Nutricionista-Magíster en Educación Universitaria para Ciencias de la Salud, Práctica privada, Concepción, Chile.

References

Organización Mundial de la Salud. La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. 2020. https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia.

De Vincenzi, A. Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate Universitario. 2020; 8(16), 67-71. http://200.32.31.164:9999/ojs/index.php/debate-universitario/article/view/238/242 .

CEPAL/UNESCO (Comisión Económica para América Latina y el Caribe / La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura) “Informe COVID- 19: La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19”. 2020. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf.

García L. (COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2021; 24(1),9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080.

Mendez F, Morales C. Diseño de un ambiente de aprendizaje blended learning como propuesta de innovación educativa en la Universidad de la Sierra Juárez. Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo. 2020; 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.731.

Vernadakis N, Giannousi, Derri V, Michalopoulos M, Kioumourtzoglou E. The impact of blended and traditional instruction in students’ performance. Procedia Technology. 2021; 1, 439-443.

Mortis V, Parra del H, García I, Valenzuela M. La modalidad mixta: un estudio sobre los significados de los estudiantes universitarios. Innovación Educativa. 2015; 15 (68), 73-97.

Gómez M. Blended Learning: The Key to Success in a Training Company, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. 2008; 5 (8), 33-42.

Aguilar-Salinas W, Fuentes-Lara M, Justo-López A, Rivera-Castellón, R. Percepción de los Estudiantes acerca de la Modalidad Semipresencial en la Enseñanza de las Ciencias Básicas de la Ingeniería. Un Estudio de Caso Universitario. Formación universitaria. 2019;12(3), 15-26. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300015.

Buran A. Evseeva A. Prospects of Blended Learning Implementation at Technical University, Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015; 206, 177-182. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.10.049.

Ojeda A, Ortega D, Boom E. Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del Covid-19. Revista Espacios. 2020; 41, 81-92. https://doi.org/10.48082/espacios.

Asiry M. Dental’s student’s perceptions of an online learning. Saudi Dental Journal. 2007;29, 167-170.

Tapia-Repetto G, Gutiérrez C, Tremillo-Maldonado O. Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle).2019.

Quiñones-Negrete M, Martin-Cuadrado A, Coloma-Manrique C. Rendimiento académico y factores educativos de estudiantes del programa de educación en entorno virtual. Influencia de variables docentes. Formación universitaria. 2021; 14(3), 25-36. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300025.

Cabero-Almenara J, Llorente-Cejudo M. Actitudes, satisfacción, rendimiento académico y comunicación online en procesos de formación universitaria en blended learning. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información.2009; 10 (1),172-189. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201018023010

Hinojo F, Aznar I, Cáceres P. Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad. Comunicar. 2009;17(33), 165-174. http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/18709/1/Comunicar-33-Hinojo AznarC%C3%A1ceres-165-174.pdf

Gisbert C, de Benito C, Pérez G, Salinas I. Blended Learning, más allá de la clase presencial. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2018;21(1): 195-213. doi: http://dx.doi. org/10.5944/ried.21.1.18859.

Moskal P, Dziuban P, Hartman J. Aprendizaje mixto: ¿una idea peligrosa? Internet y la educación superior. 2013; 18 (2013): 15 – 23.

Extavour R, Allison G. Students' perceptions of a blended learning pharmacy seminar course in a Caribbean school of pharmacy. Curr Pharm Teach Learn. 2018; 10(4):517-522. doi: 10.1016/j.cptl.2017.12.007. Epub 2018 Jan 11. PMID: 29793716.

Anderson T. The theory and practice of online learning. 2008 http:// cde.athabascau.ca/online_book/pdf/TPOL_chp02.pdf.

Snyder I. Estudios sobre e-learning, alfabetización en medios, aprendizaje y tecnología: desafíos y oportunidades. 2010 http://www. tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2010_16_03.pdf.

Puentes A, Cruz I. (2012). La semipresencialidad en universidades presenciales: un estudio. En E. E. Navas (Coord.) Web 2.0. Innovación e Investigación Educativa. 2012: 29-47.

Islas C. La interacción en el blearning como posibilitadora de ambientes de aprendizaje constructivistas: perspectiva de estudiantes. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. 2015;(47),7-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36841180001

Sánchez C. (2014) B-learning como estrategia para el desarrollo de competencias. El caso de una universidad privada. Revista iberoamericana de educación. 2014;67 (1): 85-100.

Vera, F. La modalidad blendedlearning en la educación superior. 2008. Disponible en: http://www.utemvirtual.cl/nodoeducativo/wp-content/uploads/2009/03/ fvera_2.pdf,

Morán L. Blended-learning. Desafío y oportunidad para la educación actual. 2020 Disponible en:http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec39/pdf/ Edutec-e_39_%20Moran.pdf.

Published

2025-04-24

How to Cite

1.
Riquelme-Yáñez E, Valenzuela-Vega J, Castro-Gómez C. PERCEPTION OF EDUCATION IN BLENDED LEARNING MODE IN STUDENTS OF THE OBSTETRICS DEGREE AT A PRIVATE UNIVERSITY. Mat.Actual [Internet]. 2025 Apr. 24 [cited 2025 Sep. 3];(1):16. Available from: https://margenes.uv.cl/index.php/matroneria/article/view/4204