TRAINING OF SCHOOL TEACHERS ON COMPREHENSIVE SEXUAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22370/revmat.1.2025.4379

Keywords:

Sex education, Teachers, Sexuality, School curriculum

Abstract

Comprehensive sexual education plays an important role in promoting sexual health in children and adolescents. The objective was to identify characteristics of the training of school teachers on comprehensive sexual education. A descriptive quantitative method was used, a pilot convenience sample of 34 school teachers residing in the Metropolitan Region was selected. The data was collected through a self-reported survey of our own construction during the first half of 2024. The data analysis was presented in tables as frequencies and percentages. As a result, the sample had an age range of 27 to 67 years, 52.9% reported having received comprehensive sexual education only in basic education and 41.2% only in secondary education. The preferred teaching methodology with 64.7% is group discussion and conversation. Regarding myths, 94.1% disagree that teaching how to put on condoms and use contraceptive methods encourages early initiation of sexual activity, and 97.1% disagree that providing anatomy information should be done separately for boys and girls. On the other hand, 94.12% agree that it should be integrated into the different educational levels and 88.24% that educating about sexual diversity promotes respect and reduces bullying.

In conclusion, the persistence of gaps that exist in educational standards around sexual education and evidence of the need to unify these learnings continue to be barriers to be addressed with teacher training on the subject and clear guidelines through intersectoral work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julieta Aránguiz-Ramírez, Universidad Diego Portales

Matrona, Académica Asociada (Obstetricia y Neonatología), Universidad Diego Portales, Chile.

References

MINEDUC. LEY 19532. Crea el régimen de jornada escolar completa diurna y dicta normas para su aplicación Biblioteca del Congreso Nacional. Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=76753&idParte=8462293

Altintas E, Gul M. The dark side of the internet regarding sexual education. Int J Impot Res. 2022; 34(3):235–6. DOI http://dx.doi.org/10.1038/s41443-020-00398-0

UNESCO.Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad: Un enfoque basado en la evidencia. Unesco.org. 2018[citado el 28 de junio de 2024]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265335

Kantor LM, Lindberg L. Pleasure and Sex Education: The Need for Broadening Both Content and Measurement. Am J Public Health. 2020;110(2):145-148. doi: 10.2105/AJPH.2019.305320.

MINEDUC. Oportunidades curriculares para la educación en sexualidad, afectividad y género. Mineduc.cl. 2018.[citado el 28 de junio de 2024]. Disponible en: https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/wp-content/uploads/2018/10/Oportunidades-Curriculares-Educacion-sexualidad-afectividad-y-g%C3%A9nero.pdf

Kantor LM, Lindberg LD, Tashkandi Y, Hirsch JS, Santelli JS. Sex Education: Broadening the Definition of Relevant Outcomes. J Adolesc Health. 2021;68(1):7-8. DOI htt//dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.09.031

MINEDUC. Política en educación sexual. Mineduc.cl. 1993 [citado el 28 de junio de 2024]. Disponible en: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/18988/politicasexualidad1993.pdf?sequence=1&isAllowed=y

González A E, Molina G T, Luttges D C. Características de la educación sexual escolar recibida y su asociación con la edad de inicio sexual y uso de anticonceptivos en adolescentes chilenas sexualmente activas. Rev Chil Obstet Ginecol. 2015;80(1):24–32. DOI http://dx.doi.org/10.4067/s0717-75262015000100004

MINSAL. Ley 20418. Fija normas sobre información, orientación y prestaciones en materia de regulación de la fertilidad. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile disponible en https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1010482

Latorre R. , Mora M. , Suárez M. La importancia de la educación sexual integral en la reflexión docente: un ejercicio retrospectiva y prospectiva . Saberes educativos. 2024; 13, pp. 1-21 DOI. https://doi.org/10.5354/24525014.2024.7362

Castro-Sandoval G, Carrasco-Portiño M, Solar-Bustos F, Catrien-Carrillo M, Garcés-González C, Marticorena-Guajardo C. Impacto de las políticas de educación sexual en la salud sexual y reproductiva adolescente en el sur de Chile, período 2010 - 2017. Rev Chil Obstet Ginecol. 2019 ;84(1):28–40. DOI http://dx.doi.org/10.4067/s0717-75262019000100028

Contreras-Contreras J., Rodríguez-Parra, M. Educación sexual, familia y escuela. Una aproximación desde las representaciones sociales de docentes chilenos. Perfiles educativos. 2023; 45(181), 41-60. DOI https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.181.60736

Poblete R. Educación sexual integral en Chile: barreras y oportunidades para implementar programas educativos. Investigación cualitativa en educación. 2024; 13 (1), 43–63. DOI https://doi.org/10.17583/qre.12524

Kothari, C.R. Research Methodology Methods and Techniques. 2nd Edition, New Age International Publishers, New Delhi. 2004. Disponible en http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/79439/5/Research%20Methodology%20-%20Methods%20and%20Techniques%202004.pdf

MINEDUC. Educación en sexualidad, afectividad y género:Orientaciones para el diseño e implementación de un programa en sexualidad, afectividad y género. Mineduc.cl. 2017 [citado el 28 de junio de 2024]. Disponible en: https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/wp-content/uploads/2022/05/Cartilla-Orientaciones-para-elaborar-Programa-en-ESAG.pdf

Todo Mejora. Educación Sexual Integral: Resolviendo los mitos de la ESI. 2023 [citado el 23 de enero 2de 2025] Disponible en [https://todomejora.org/noticias/ley-de-educacion-sexual-integral-resolviendo-los-mitos

Piazzoli Riveros C, Gajardo Barahona C, Schaeffer Pradenas K, Puente Larenas M, González Cuadrado A. Percepciones de profesores de un establecimiento escolar de la Comuna de la Granja sobre educación sexual en el primer ciclo básico: un estudio cualitativo. Rev. Conflu . 30 de diciembre de 2022 [;5(2):19-23. Disponible en: https://revistas.udd.cl/index.php/confluencia/article/view/765

Amor I. Educación sexual en escuelas: una mirada desde el personal educativo en chile. Fundación iguales, 2021 disponible en https://iguales.cl/archivos/investigacion/Informe-Educaion-Sexual-en-las-escuelas-Iguales-2021.pdf

Wanje G, Masese L, Avuvika E, Baghazal A, Omoni G, Scott McClelland R. Parents’ and teachers’ views on sexual health education and screening for sexually transmitted infections among in-school adolescent girls in Kenya: a qualitative study. Reprod Health [Internet]. 2017;14(1). Disponible en: http://dx.doi.org/10.1186/s12978-017-0360-z

Kohen M., Meinardi E. Las situaciones escolares en escena: aportes a la formación docente en educación sexual integral. Revista mexicana de investigación educativa. 2016, 21(71), 1047-1072. Disponible enhttp://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000401047&lng=es&tlng=es.

Gutierrez N. Gonzalez C. Aprende LGTB: App educativa gamificada para la diversidad sexual y la identidad de género. Educación sexual - SIDA STUDI. Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (CIVE'17) ISBN 978-84-697-3849-8 disponible en https://salutsexual.sidastudi.org/es/registro/a53b7fb35fd89d93015fdd508f4f0010

Naciones Unidas, La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. 2018 disponible en https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Published

2025-06-12

How to Cite

1.
Aránguiz-Ramírez J, Rojas Andrade F, Rivera Maturana D, Muñoz Díaz T. TRAINING OF SCHOOL TEACHERS ON COMPREHENSIVE SEXUAL EDUCATION. Mat.Actual [Internet]. 2025 Jun. 12 [cited 2025 Sep. 3];(1):7. Available from: https://margenes.uv.cl/index.php/matroneria/article/view/4379

Most read articles by the same author(s)