The chastity of marble: Zorobabel Rodríguez and Benjamín Vicuña Mackenna's debates on sculpture, nude bodies and female sexuality at the 1872 Exposition of Arts and Industries (Chile, 1872-1884)
DOI:
https://doi.org/10.22370/syt.2023.7.3641Keywords:
Chilean sculpture; Arts and Industries Exhibition; Female nude; Zorobabel Rodriguez; Benjamin Vicuña MackennaAbstract
At the Exposition of Arts and Industries held in Santiago in 1872, three sculptures of nude women, Bacchante, Susana and Eva, made in Carrara marble by the artist Nicanor Plaza, were exhibited, which caused a stir among the general public and diverse reactions among intellectual groups. Among the latter, two of its leading figures, Zorobabel Rodríguez, of Catholic-conservative tendency, and Benjamín Vicuña Mackenna, of liberal-positivist tendency, expressed their opinions about these works in press articles. Within a context of neoclassical inspiration, one of the points of discussion centered on the issue known as the “chastity of marble”, a topic in vogue at the time, which put in tension not only the nature and effects that works of art can cause in viewers, but also the relevance of the representation of the naked body, the sexuality of women and their public exhibition, evidencing not only the existence of divergent aesthetic and ideological positions in Chilean society, but also the power of the androcentric voice in relation to female behavior, where it was envisioned that the Chilean woman should be white, beautiful and chaste as a marble sculpture, but dressed.
References
Blanco, A. (1931): “Biografía del escultor don Nicanor Plaza”, Revista Chilena de Historia y Geografía, Tomo LXVII. Santiago, Imprenta Cervantes.
Duarte, D. (2022): “Orígenes de las exposiciones chilenas, 1848-1872: un gesto republicano”, Cuadernos de Historia, (56), pp. 141 – 169.
Freedberg, D. (2018): El poder de las imágenes. Madrid, Editorial Catedra.
Grez, V. (1872): “Una visita artística. Nicanor Plaza”, Revista de Santiago. Santiago, Imprenta Nacional.
Lagarrigue, J. E. (1903): Carta al señor Don Miguel Luis Rocuant. Santiago, Imprenta Franco-Chilena.
Orrego Luco, L (1884): Memorias del tiempo viejo. Ed. Universidad de Chile.
Orrego Vicuña, E. (1939): Iconografía de Vicuña Mackenna. Ed. Universidad de Chile.
Rodríguez, Z. (1873): Miscelánea literaria, política i religiosa. Santiago, Imprenta de El Independiente.
VV.AA. (1873): Exposición Nacional de Artes e Industria de 1872: Memorias premiadas en el certamen i documentos que les sirven de antecedentes. Santiago, Imprenta de la Republica de Jacinto Núñez.
Vicuña Mackenna, B. (1884): “El arte nacional i su estadística ante la esposicion de 1884”, Revista de artes y letras, año I, Nº9.
Downloads
Published
Versions
- 2023-08-19 (2)
- 2023-03-03 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0 International). Está permitido el uso de este material con fines no comerciales dispuestos por el creador/es y las atribuciones otorgadas al editor. NO se permiten derivados de esta versión.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).